cddit logo
a

Cele i zadania

Centrum Kształcenia Nauczycieli (CKN) zostało powołane w 2022 roku w celu organizacji i koordynacji działań Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego studentów do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu.
Pracownicy CKN w oparciu o Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia nauczycieli przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 r. z późn. zmianami opracowali autorski program nauczania, który jest stale poddawany ewaluacji i prowadzą kształcenie kandydatów do zawodu nauczyciela przedmiotu w grupach zajęć B i C, tj. w obszarze psychologii, pedagogiki, dydaktyki ogólnej i emisji głosu, zgodnie z załącznikiem 1. wskazanego rozporządzenia (pozostałe grupy zajęć są realizowane bezpośrednio na Wydziałach).

Przystępując do opracowania programu CKN, jego autorzy i autorki dokonali szczegółowej analizy efektów uczenia się zawartych w standardzie kształcenia, wpierw szeregując je pod względem podobieństwa treści, a następnie opracowali na ich podstawie określone przedmioty. Na program realizowany przez CKN składa się dziewięć przedmiotów (Rozwój ucznia: jego konteksty i zaburzenia, Komunikacja w edukacji, Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela, Szkoła i nauczyciel, Procesy uczenia się i specyficzne potrzeby edukacyjne, Podstawy dydaktyki, Kultura języka, dykcja i emisja głosu, Warsztat pracy nauczyciela, Analiza doświadczeń z praktyki w szkole), składających się przeważnie z kilku modułów kształcenia oraz 30-godzinna Praktyka zawodowa psychologiczno-pedagogiczna. Większość przedmiotów (siedem) jest jednocześnie realizowana przez kilku wykładowców. W ten sposób studenci mają możliwość uczestniczenia w zajęciach prowadzonych przez szerokie grono specjalistów, których badania naukowe lub/i praktyka pedagogiczna są ściśle powiązane z określonymi treściami wprowadzanymi w czasie wykładów, ćwiczeń i warsztatów. Ponieważ pięć przedmiotów realizuje jednocześnie (bliskie znaczeniowo) efekty z obszaru pedagogiki i psychologii, poszczególne moduły tych zajęć są prowadzone przez pedagogów a inne przez psychologów.

Kadrę prowadzącą zajęcia w CKN stanowią w głównej mierze nauczyciele zatrudnieni na Wydziale Nauk Społecznych (Instytut Pedagogiki, Instytut Psychologii) oraz na Wydziale Filologicznym (Instytut Logopedii) Uniwersytetu Gdańskiego.

Nasi wykładowcy podejmują różnorodną współpracę naukową i dydaktyczną z innymi uczelniami przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela (tak krajowymi, jak i zagranicznymi) oraz adaptują i rozwijają dobre praktyki w nich stosowane w celu podniesienia jakości kształcenia w UG. Przykładem tych działań jest praca międzyuczelnianego zespołu badawczego współprowadzonego przez dr Małgorzatę Obrycką i dra Pawła Śpicę, rozwijającego badania w zakresie współpracy szkoły z rodzicami uczniów.

We wrześniu 2024 r. Uniwersytet Gdański, jako pierwsza polska uczelnia, został przyjęty do European Teacher Education Network (ETEN) – międzynarodowej organizacji zrzeszającej ponad sześćdziesiąt uczelni specjalizujących się w kształceniu nauczycieli w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i w Izraelu. Dzięki współpracy z ETEN poszczególni wykładowcy zainteresowani problematyką kształcenia nauczycieli uczestniczą
w organizowanych przez uczelnie członkowie ETEN międzynarodowych tygodniach oraz w warsztatach prowadzonych przez nauczycieli dla nauczycieli. Z kolei doświadczenia wyniesione z wizyt studyjnych w uczelniach członkowskich ETEN stanowią inspirację do wprowadzania innowacji dydaktycznych. Jedną z nich jest budowany obecnie w przestrzeni Instytutu Pedagogiki UG makerspace edukacyjno-terapeutyczny.

CKN nieustannie dąży także do rozwijania i pogłębiania współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, przede wszystkim zaś ze szkołami i placówkami systemu oświaty, jednostkami samorządowymi, centrami doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym zwłaszcza z Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli.